Hjemmelavet ravioli med kødfyld og tomatsovs

Tid til fordybelse!

Pasta er altid et kæmpe hit hjemme hos os, og ofte bliver det bare til pasta med kødsovs eller lasagne. Måske kan denne ret bruges som inspiration til at sætte de samme ingredienser sammen på en ny måde: pasta, kød og tomatsovs.

Nogle gange er det dejligt at fordybe sig i en ret og virkelig smage kvaliteten af hjemmelavet mad fra bunden.

Jeg fandt en simpel opskrift på pasta dej til hjemmlavet ravioli i Magasinet Mad  nr. 02. 6. feb. - 11. marts 2012 :

Pastadej: 
4 æg
350 g durummel

Kødfyld:
Fyldet i opskriften i Magasinet Mad lød på svampefyld, men det synes jeg ikke er så børnevenligt.
Jeg lavede i stedet noget kødfyld som jeg selv fandt på:

1 løg
350 g hakket svinekød
1 tomat
2 store tsk smøreost med krydderier ( jeg brugte en med paprika og krydderurter)
2 tsk soltørret tomatpesto
2 tsk oregano
1 tsk tørret basilikum
1 spsk paprika
salt
parmasanost

Tomatsovs:
1 løg
1 hvidløg
1 dåse hakkede tomater
2 spsk tomatketchup
3 spsk soltørret tomatpesto
1/2 courgette
2 tsk oregano
1 tsk tørret basilikum
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Æg og durummel æltes godt og længe sammen. Dejen skal være sej og efterlade fingermærket når man trykker ned i dejen. Jeg lod dejen kører i røremaskine i 5 min. Tog det ud på bordet og æltede lidt i dejen for at få en føling med den. Put derefter dejen i køleskabet mens du laver
fyldet.

2. Put lidt olie på panden og svits revet løg. Svits paprika og tilsæt derefter kødet. Skær tomaten i små tern put dem på panden. Tilsæt resten af ingredienserne undtagen parmasanosten.

2. Del dejen i 4 lige store portioner. Rul 2 ud af gangen. Rul dem så flad som muligt. De skal være ca 20 cm brede. Jeg var overrasket over, hvor let det var at rulle dejen flot og helt flad. Det er vigtigt, at der er durummel på bordet, så den ikke sidder fast.

3. Fordel 1-2 spsk fyld. Riv parmasanost på hver klump. Der må godt være lidt afstand mellem klumperne ca. 10 cm, da det ser flot og ekstravagant ud med en stor ravioli.



4. Pensl med lidt vand rundt om fyldet. Påfør toppen og pres de to sider sammen tæt om fyldet, så der ikke er noget luft.

5. Skær raviolierne ud og put dem på en tallerken. De må ikke ligge ovenpå hinanden, da de kan klistre sammen. Læg et viskestykke mellem dem.



6. Bring en gryde i kog med 1 spsk salt. Vandet skal være meget salt. Kog raviolierne til de er al dente. Det tager ca 10 min.


7. Lav sovsen imens raviolierne koger. Svits løg og hvidløg i en gryde. Tilsæt dåsetomat, soltørret tomatpesto, ketchup og krydderier og courgette. Blend sovsen til en tyk cremet sovs uden klumper.


Anmeldelse:
Normalt bruger vi 30-45 min. i gennemsnit på aftensmaden. Ravioli retten tog ca 1 1/2 time i alt. Men jeg må sige,  at det virkelig er en skøn og simpel ret, der virkelig var forberedelsestiden værd. Børn såvel som voksne var vilde med det!




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nem lagkage med rutebiler

Wok - nu børnevenlig