Klassisk hjemmelavet burger med lækre dressinger

Jeg har været på ferie i USA og er virkelig blevet inspireret af deres madkultur. Jeg har købt en kogebog, hvor der bl.a. er burgeropskrifter på min. 30 forkellige måder... Så derfor skulle vi med inspiration fra ferien og bogen spise burger til fødselsdag.. Jeg synes dog, at burgerbollerne i USA er temmelig søde og jeg har derfor lavet mine egne favorit burgerboller.

Ingedienser:
Hakket oksekød - ca 150 g pr. burger
salt
ost
salat
tomat
agurk
jalapeño (kan undlades)

Bland oksekødet godt med salt og steg bøfferne på grillen i ca. 3-4 min på hver side. Put osten på de sidste 2 min.

Dressing:
1/2 bæger creme fraiche
2 spsk maoyonaise
1-2 spsk ketchup
Rød dip mix fra Urtekram
salt og peber

Guacamole:
2 modne avokado
2-3 spsk creme fraiche
3 fed hvidløg
2 tsk stødt koriander
2 tsk stødt spidskommen


Fremgangsmåde:
Mos avokaoderne og tilsæt resten af ingredienserne. Vent med at lave guacamolen lige inden burgerne skal spises, da den ellers får en kedelig brun farve. Laver du den før, kan putte en af kernerne ned i cremen og ind i køleskabet ind til den skal spises


Burgerboller:
5 dl lunken vand
50 g gær
50 g smeltet margarine
1 dl solsikkekerne
1 spsk sukker
2 revne gulerødder
200 g groft speltmel
ca 500 g hvedemel
Pensles med æg og solsikkekerne på toppen


Fremgangsmåde:
Smuldr gæren i en skål, tilsæt det lunkne vand og rør godt rundt. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt det godt sammen i ca 5 min. Lad dejen hæve under et klæde i ca 1/2 - 1 time. Form bollerne så de får en fin overflade og tryk dem godt flade, så de ligner burgerboller. De skal efterhæve i ca. 30 min. Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med solsikkekerne. Bag burgerbollerne ved 200 C i ca. 15 min. eller til de er gyldne.


Anmeldelse: Vi havde fødselsdagsgæster så stemningen var rigtig god! Børnene spiste rigtig godt og sagde, at de "elsker burger". De voksne spiste så meget at de fik mavepine  - men med burger så kan det jo være svært at stoppe - MUMS!

Kommentarer

  1. Og jeg kan bevidne at de smagte helt fantastisk!! Og et stort hit hos børnene;0) skal prøve opskriften på bollerne, næste gang jeg skal bage. Mums!
    Trine Tvedebrink

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nem lagkage med rutebiler

Wok - nu børnevenlig

Hjemmelavet ravioli med kødfyld og tomatsovs