Havregrynskugler på den sunde måde

Min veninde gav mig for nogle år tilbage en fantastisk konfektoplevelse, da hun serverede disse havregrynskugler for mig. De er et godt og sundere alternativ til marcipan, nougat og alle de andre godter man møder i den søde juletid.

Når mine børn har fødeselsdag laver jeg altid disse kugler, som de deler ud i deres sukkerfrie instituion. Alle børn elsker dem fordi de smager af slik. De er helt fantastiske fordi de har en forholdsvis lang holdbarhed og så er de sukkerfrie. Dvs. de sagtens kan laves nogle dage i forvejen og er yderst velegnet til at servere i de sukkerfrie institutioner.

Ingredienser:
1 ks friske saftige dadler (Kan i øjeblikket købes i alle dagligvarebutikker)
2 spsk kokos
3 spsk kakao
ca. 1 1/2 dl havregryn
(hvis kuglerne ikke skal anvendes til sukkerfrie institutioner kan du hakke 100 g mørk chokolade og blande med i kuglerne)

Fremgangsmåde:
Det er nemmest hvis du bruger en foodprocesser eller en røremaskine. Har du ikke nogen af delene kan du mose dadlerne med en gaffel og røre resten af ingredienserne i.
Start med at fjerne stenene fra dadlerne og put derefter alle ingredienserne i en foodprocesser. De tørre ingredienser kan du variere efter både smag og konsistens. Smag på dejen inden du former kuglerne. Skal der mere kakao i, efter din smag så tilsæt lidt mere. Jeg kan godt lide at kuglerne er lidt bløde i konsistensen, men tilfør mere havregryn, hvis du ønsker en mindre blød konsistens.
Jeg former altid kuglerne med gummihandsker, da hænderne lynhurtig får et tykt lag dej på sig. Rul kuglerne i havregryn og stil dem på køl til de skal spises.

Anmeldelse:
For nylig havde vi børnehaven på besøg til fødselsdag, hvor alle spiste kuglerne med største velbehag - prøv dem! De er også et super alternativ til juleknasen. MUMS!

Kommentarer

  1. Svar
    1. Hej Monica

      Ja, prøv dem endelig - de er super gode :)

      Glædelig jul!
      Knus Christine

      Slet
  2. De er super gode Christine!
    Virkelig en god idé med dadler som grundingrediens.

    Vi har overtrukket kuglerne med chokolade, her, og rullet dem i kokus - det er heller ikke dårligt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Uhm, det lyder da virkelig også lækkert - rigtig god idé.

      Glæder mig til at se dig!

      Knus Christine

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nem lagkage med rutebiler

Wok - nu børnevenlig

Hjemmelavet ravioli med kødfyld og tomatsovs