Jordbærlagkage



Så har vi afholdt fødselsdagsfest og den udvalgte lagkage:
Gammeldags lagkage med creme og jordbærguf!

Jeg har aldrig prøvet at lave creme til en lagkage, men har altid elsket det, når min kære mormor lavede det til os når vi kom på besøg. Jeg må sige, at det var sørme overraskende let at lave cremen. Min mormor serverede altid lagkage med en eller anden slags syltetøj, hvilket jeg ville prøve at pifte lidt op - så her har jeg lavet en jordbær flødecreme og resultatet blev vidunderligt!

Jeg er blevet inspireret af bogen: "Børn i køkkenet" af Carslens kogeskole

Ingredienser:
3 lagkage bunde (som jeg altså købte mig til - du kan dog sagtens lave dem selv)
ca. 6 markroner
Vanillecreme
Jordbærcreme

Vanillecreme: 
2 dl sødmælk
2 æg
korn fra 1/2 stang vanillie
2-3 spsk sukker ( jeg puttede 2 i som der stod i den opskrift jeg fandt og synes ikke den var søde)
2 spsk majsstivelse

Put alle ingredienserne i en kasserolle og pisk regelmæssigt i cremens mens den kommer i kog på 5 på komfuret. Når den begynder at tykne skal der piskes hele tiden - i ca. 2 min. Lad cremen blive helt kold, før den anvendes. Jeg rørte i den engang imellem, da den danner en lille skorpe jeg ville piske væk.



Jordbærcreme:
250 g frosne jordbær
50 flormelis
2 dl fløde

Blend jordbærene med flormelis og rør det sammen med en godt pisket flødeskum. Smag til før du anvender den.

Lagkagen:
Har du købt lagkagebundene så vil jeg anbefale at lave lagkagen dagen før, så den kan trække og blive god svampet. Laver du tilgengæld selv bundene skal du vente med at samle lagkagen før lige før den skal spises.

1. lag: Smuldr ca. 6 markroner, så de dækker bunden. Fordel jordbærcremen - jeg synes min jordbærcreme blev lidt tynd, men den samlede sig fint, som du kan se på billedet.
2. lag: Fordel vanillecremen jævnt
Slut af med at pynte kagen med glasur eller flødeskum. 




Anmeldelse:
Jeg blev simpelthen så postivt overrasket over hvor lækker den lagkage den er - du må simpelthen prøve den. Fødselsdagsbarnet og gæster spiste lagakgen med stor velbehag :)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nem lagkage med rutebiler

Wok - nu børnevenlig

Hjemmelavet ravioli med kødfyld og tomatsovs